Theorie
Wat-elke-CB-er-zou-moeten-weten
Dingen die elke CB'er zou moeten weten.

Elke industrie heeft zijn bewoners.
We kunnen je er niet tegen beschermen.
Consumenten die hun beslissingen strikt baseren op prijs, of op wat iemand zegt in plaats van op wat ze kunnen, vallen vaak ten prooi aan die bewoners.

Pas op voor informatie van "experts" (echt of zelfverklaard).
Er is antennetheorie en er is antennerealiteit.
Hoewel theorie een goed uitgangspunt is, is ervaring van onschatbare waarde als het gaat om echte problemen.
De kennis die is opgedaan met het beste boek over theorie levert niet noodzakelijkerwijs het beste antenne-ontwerp op.

Sommige "experts" kunnen "beweren" dat 5/8 golf mobiele antennes niet mogelijk zijn omdat ze 7 meter hoog zouden moeten zijn.
Ze hebben het mis!
Fysieke lengte en grondgolfprestaties zijn niet hetzelfde.
Als je ooit iemand die bewering hoort doen, vraag hem dan hoe een draagbare CB een 1/4-golfantenne van 20.3 cm lang kan hebben en mobiele 1/4-golfantennes ergens tussen de 76 en 152 cm lang kunnen zijn, ondanks het feit dat een fysieke 1/4 golf is 2m75 .

Zend nooit of probeer uw CB niet te bedienen zonder een werkende antenne of "dummy load" (niet-uitstralende antennesimulatie-apparaat) aangesloten op de antenne-aansluiting van de radio, tenzij u extra geld heeft om een andere radio te kopen, of een goede reparateur kent.
Alle mobiele en basiszendantennes hebben tegenwicht nodig, beter bekend als grondvlak.

De antenne is de reactieve eenheid, het grondvlak is de reflecterende eenheid.
Geen van beide is belangrijker dan de ander.
Bij mobiele installaties met standaard antennesystemen fungeert het metaal van het voertuig (carrosserie, frame enz.) als het grondvlak.
In "no-ground-plane" -systemen wordt de coax-afscherming gebruikt als tegenwicht.

De meeste, maar niet alle fabrikanten stellen hun mobiele antennes vooraf af op een testbank.
Om het circuit van uw radio te beschermen en optimale prestaties te bereiken, moeten mobiele zendantennes (CB, mobiele telefoon, amateur, enz.) op het voertuig worden afgestemd.

Voordat u gaat zenden, moet u uw antennesysteem controleren op kortsluitingen of mis-aanpassing.

Als tussen de middelste pin van de connector en de buitenste behuizing met schroefdraad een constante verbinding is, is er mogelijk een kortsluiting.
Niet doorgaan !
Als je een sluiting tussen de middelste pin van de coax en de antennebasis, dien je dit te verhelpen.(met een OHM-meter)
Uitzonderingen:
Sommige basisgeladen antennes maken gebruik van een middenaftakking en er is altijd verbinding van aarde naar middengeleider.
Firestik "No Ground Plane" antennekits hebben ook een coaxiale centrale pin naar aarde-continuïteit.

SWR die de naald op alle kanalen hoog is , duidt bijna altijd op een kortsluiting in uw antennesysteem.
Probeer de antenne niet af te stemmen totdat de kortsluiting is verholpen.
Werken met een hoge SWR zal waarschijnlijk de interne circuits van uw CB beschadigen.

Zorg ervoor dat de antenne die u gebruikt de juiste antenne is voor uw toepassing.
Gebruik geen tv-antenne of een AM/FM-antenne voor uw CB. Gebruik uw CB niet zonder antenne of dummyload.

Zendantennes zijn gevoelig voor objecten in hun "nabije stralingsveld".
Stem uw antennes af in een open gebied.
Stem nooit af in of naast een gebouw, in de buurt van of onder bomen, in de buurt van of onder hoogspanningskabels, en nooit terwijl iemand de antenne vasthoudt of naast de antenne staat. Probeer normale bedrijfsomstandigheden na te bootsen.

Als u twee of meer antennes dicht bij elkaar monteert, verandert u de transmissiepatronen van elke antenne.
Het effect kan zowel positief als negatief zijn.
We raden aan dat er minimaal 30 cm tussen uw CB-antenne en andere soorten antennes zit.

Uw radio kan de ene component niet van de andere onderscheiden. Wat de radio betreft, zijn de coax, boutbevestiging, montagebeugel, antenne en voertuig ÉÉN eenheid.
Geef niet te snel de fout aan uw antenne totdat u er zeker van bent dat aan alle andere componenten evenveel aandacht is besteed.

Van alle antennes die zijn teruggestuurd voor garantieservice, vertoont 75% geen tekenen dat ze op het voertuig zijn afgestemd.
Alle antennes moeten vóór gebruik worden gecontroleerd.
De meeste zullen enige aanpassing vereisen.
Minder dan 3% van alle geretourneerde antennes heeft daadwerkelijke prestaties die problemen veroorzaken.
Daarvan wordt de helft van de problemen door de gebruiker of installateur gemaakt.
Een hoge SWR en andere prestatieproblemen worden 20 keer vaker veroorzaakt door slechte coax, slechte verbindingen, kortgesloten bevestigingen, slechte installatielocatie of defecte testmeters.

In bijna alle gevallen, als u eenmaal dezelfde SWR-waarde op kanaal 1 en 40 krijgt, zal verder afstemmen van de antenne de waarden niet verbeteren.
Als de SWR nog steeds meer dan 2:1 is, heb je andere problemen te overwinnen.
Uitzondering:
het komt zelden voor dat het grondvlak zo klein of zo groot is dat het systeem ver uit fase is (vooral bij hoogwaardige antennes).
Als je een hoge SWR hebt op alle kanalen en je hebt bevestigd dat je geen  beschadiging of kortsluiting in de voedingslijn hebt, probeer dan een kleine afstemaanpassing in de antenne te maken.

SWR die hoog is op alle kanalen (meer dan 2:1 maar niet vastgeklemd aan de naald) nadat de antenne is afgesteld, duidt normaal gesproken op een probleem met de massa of de coaxkabel.
De deuren, spiegels, reservewielrekken, bagagerekken enz. van veel voertuigen zijn geïsoleerd van een goede massa met nylon of rubberen bussen.
Dit geldt ook voor voertuigen van glasvezel.
Zorg ervoor dat uw antennesteun geaard is, zelfs als er een aardingsdraad naar het chassis van het voertuig moet worden geleid. Slechte harde grond bij de steun komt over het algemeen neer op minder dan optimale prestaties.
Uitzondering:
voor antennekits zonder grondvlak is geen geaarde montage vereist.

Als u jankende geluiden uit uw radio hoort terwijl uw voertuig rijdt, komt dit waarschijnlijk doordat er "vuile stroom" aan de radio wordt geleverd.
Stroom onder het dashboard kan handiger zijn, maar de "schoonste" stroom wordt gevonden door de voedingskabels van de radio rechtstreeks naar de accu te brengen          

U kunt nooit een coaxkabel kopen die te goed is voor uw systeem. Doe nooit concessies aan kwaliteit voor kosten bij het kopen van coax.
Je kunt het beste kiezen voor coax met een gevlochten middengeleider en 90% of meer afscherming.
De meeste fabrikanten van hoogwaardige antennes bevelen een bepaalde lengte coaxkabel aan.

Als uw antennefabrikant een bepaalde lengte voorstelt, geef dan voorrang aan die aanbeveling.
Als je grondvlak goed is, je montage geaard is en je antenne gunstig geplaatst is, wordt de coaxlengte zelden een probleem.

Overtollige coax tussen uw radio en antennebevestiging mag nooit worden gewikkeld in een ronde spoel met een diameter van minder dan 30 cm.
Dit kan systeemproblemen veroorzaken.
Uw beste optie voor het omgaan met overtollige coax is om de kabel in een draad van 30 tot 45cm te kronkelen

Installaties met enkele antenne vereisen coax met een weerstand van ongeveer 50 ohm (RG-58/U, RG-58 A/U of RG-8X).
Installaties met dubbele antenne vereisen het gebruik van een kabel van 72 ohm (RG-59/U of RG-59 A/U).
Coaxiale kabels met schuim (polyfoam) middengeleiderisolatie zouden uw laatste keuze moeten zijn voor gebruik op mobiele (voertuig) installaties.
Hoewel het in eerste instantie zal werken, heeft het een beperkte levensduur en is het niet bestand tegen de omstandigheden in de mobiele omgeving.
Kies coax met polyvinylisolatie bij mobiele installaties.
Coaxkabels mogen nooit worden doorgeknipt en aan elkaar worden gesmaakt zoals gewone elektriciteitskabels.
Er zullen lijnverliezen optreden.

Als je in een gebied woont waar regen en/of ijzel vaak voorkomt, veeg je antenne dan af met een doek die is bedekt met WD-40, Armor-All, Pledge, lichte olie, enz.
Deze truc voorkomt ijsvorming die kan overbelasten en ervoor zorgen dat uw antenne breekt.
Gebruik in geval van nood boter, bakolie of iets anders dat water afstoot.
Zorg er bij het afstemmen van uw antenne(s) voor dat u dit doet met gesloten autodeuren, motorkap en kofferbak.
Als ze open worden gelaten, kunnen ze onnauwkeurige SWR-metingen veroorzaken.
Probeer werkelijke bedrijfsomstandigheden te simuleren.

Vergeet niet dat alle zendantennes een grondvlak (contravermogen) nodig hebben.
Basisantennes zijn, net als antennes zonder grondvlak, ingebouwd. Gebruik geen mobiele antennes voor basisstationtoepassingen, tenzij u weet hoe u uw eigen grondvlak moet bouwen.
Als u een enkele antenne aan de ene of de andere kant van uw voertuig installeert, krijgt u de beste prestaties op de weg als de antenne zich aan de passagierszijde van het voertuig bevindt.

Gefaseerde (dubbele) antenne-installaties creëren een stralingspatroon dat de communicatie direct voor en achter het voertuig bevordert.
Dit is de reden waarom co-fasesystemen populair zijn bij mensen die veel op de snelweg rijden.
Co-phase antennes moeten in het midden of bovenaan worden geladen.
Top-loaded antennes zijn de beste.

Sommige mensen zijn van mening dat co-phased antennes minimaal negen 2m7 uit elkaar moeten staan.
We hebben met succes co-phase antennesystemen gebruikt met een onderlinge afstand van slechts 1,20 meter.
Ruimte verandert het patroon en niet altijd negatief.
Elk voertuig zal anders zijn.

Co-phase antennes kunnen de prestaties verbeteren van voertuigen die geen goede grondvlakkarakteristieken hebben (glasvezel campers, vrachtwagens, enz.).
In plaats van beschikbaar metaal te gebruiken om de uitgestraalde energie te weerkaatsen, gebruiken de antennes elkaars veld.

Bij het afstemmen van co-phased antennes (dubbel), is het het beste om beide antennes in gelijke mate af te stellen om gelijkheid in hun individuele resonantiefrequentie te behouden.
Als je op een co-phasing-systeem elke antenne afzonderlijk probeert af te stemmen met behulp van coax van het type RG-58 en ze vervolgens aansluit op het co-phasing-harnas, zul je bijna altijd merken dat ze elektrisch kort lijken als een set.
Wij raden aan om eerst het gehele systeem in elkaar te zetten.
Voer alle metingen uit en voer alle aanpassingen uit met beide antennes op hun plaats.

Als je SWR ervaart die hoog is over de hele band is er vermoedelijk een gebrek aan grondvlak.
Probeer een veer of snelkoppeling aan de antennebasis toe te voegen.
In sommige gevallen zal de herpositionering van de antenne die relevant is voor het beschikbare grondvlak het probleem oplossen.
Een van de grootste voordelen van de FS-serie (gepatenteerde afstembare punt) antenne is wanneer er een gebrek is aan grondvlak. Als de afstemschroef zijn "maximale uit"-positie bereikt voordat een bevredigende SWR is gerealiseerd, kan een gewone  RVS schroefdraadbout of schroef van een langere lengte worden gebruikt om de meegeleverde afstemschroef te vervangen.
Als de vinyldop te kort is om op zijn plaats te blijven, kan de gebruiker deze negeren of een gat in de bovenkant knippen zodat de langere schroef er doorheen kan.

In zeldzame gevallen, zoals antennes die in het midden van het dak van een metalen bestelwagen zijn gemonteerd, kan een te groot grondvlak een probleem veroorzaken.
Dan verschijnt er meestal een hoge SWR over de band.
In deze gevallen is een antenne met afstembare punt misschien niet de beste keuze.
De reden hiervoor is dat de antenne te lang is en de afstembare tip niet ver genoeg naar beneden kan worden afgesteld .

Er kunnen situaties zijn waarin een afstembare tip het dieptepunt bereikt (helemaal onder) voordat een optimale afstemming is bereikt.
Als dit het geval iws , verwijdert u de afstemschroef helemaal , knipt u deze afstemschroef doormidden en plaatst u deze opnieuw in de afstemverlenger en test u opnieuw.

Magnetische bevestigingen mogen alleen in tijdelijke situaties worden gebruikt.
Als u ze gedurende een lange periode op dezelfde plek laat staan, zal de verf niet verouderen zoals die van de onbedekte delen en/of zal er vocht tussen de houder en het voertuig blijven zitten, waardoor roest of verkleuring ontstaat.
Til de magneet regelmatig op en reinig voorzichtig de onderkant van de magneet en het voertuigoppervlak.

Het is een slecht idee om magnetische steunen en versterkers samen te gebruiken.
Magnetische steunen vertrouwen op capaciteitsaarding.
Deze situatie kan er letterlijk voor zorgen dat de verf onder de houder gaat borrelen of verkleuren als gevolg van overmatige warmteontwikkeling.

Bij draadgewonden antennes waarbij de draad moet worden verwijderd voor afstemmingsdoeleinden, worden de beste algehele prestaties bereikt door het losse uiteinde van de draad strak tegen de draadspoel te houden.
Als u vermogensversterking gebruikt op antennes, kunt u de punt van de antenne doen smelten.

Over het algemeen presteren antennes met centrale belasting beter dan antennes met basisbelasting, en antennes met topbelasting presteren beter dan alle andere.
Voor elk gegeven antenne-ontwerp (basis, midden of bovenkant geladen), hoe hoger de antenne, hoe beter. Met lengte komt een grotere bandbreedte (lagere SWR over meer kanalen), meer belastbaarheid en algehele prestatieverbeteringen.

Wanneer ultieme mobiele prestaties gewenst zijn, moet functie voorrang krijgen boven gemak en uiterlijk van de montagelocatie.

Verwar SWR niet met algemene prestaties.
U moet streven naar een SWR van 2:1 of lager op kanaal 1 en 40, maar houd er rekening mee dat de beste prestaties mogelijk niet worden gevonden bij de laagste SWR-waarden.
Als u uw SWR aan beide uiteinden van de band onder de 2:1 krijgt, hoeft u zich over het algemeen niet al te veel zorgen te maken .

De SWR-meters die in CB-radio's zijn ingebouwd, zijn oké voor algemene metingen, maar zijn zelden gevoelig en/of nauwkeurig genoeg voor het fijn afstellen van antennes.
Gebruik ze meestal alleen om ernstige hoge SWR-problemen aan te geven.

Een groot aantal SWR-meters bleek 0,3 tot 0,7 af te wijken in vergelijking met een stuk gecertificeerde apparatuur.
Er is geen standaard onder vermogenmeters.
Tenzij een apparaat defect is, geven de meeste echter de ernstigste problemen aan die u kunt tegenkomen

Afgezien van de kosten heeft het type draad dat in of op antennes wordt gebruikt (koper, zilver, aluminium, goud, vertind, etc.) een verwaarloosbaar effect op de prestaties van de antenne.
De antenne moet ontworpen zijn om te resoneren met het draadtype en de dikte gekozen door de ontwerper.
Grotere draaddiktes zullen echter normaal gesproken de bandbreedte en het warmteafvoervermogen van de antenne vergroten.

Koper is 55% beter dan aluminium, 27% beter dan goud en 578% beter dan tin wat betreft geleidbaarheid.
Zilver geleidt wisselstroom/gelijkstroom minder dan 2,5% efficiënter dan koper, maar de prestatiekosten zijn over het algemeen beter.
Voor zover het RF-transmissie betreft, is te verwaarlozen.
Als er andere apparaten dan een SWR-meter worden gebruikt tussen de CB-radio en de antenne, stem dan altijd eerst het antennesysteem af zonder dat apparaat in lijn.
Als de SWR hoog is met het andere apparaat in lijn, weet u waar het probleem zit.

Kabels en antennes van standaard & niet-geaarde kits zijn niet uitwisselbaar.
Draadgewonden antennes met een plastic buitencoating zullen de hoorbare RF-ruis sterk verminderen in vergelijking met metalen sprietantennes.
Als u spiegelsteunen gebruikt en u zich vaak in gebieden met obstakels boven uw hoofd bevindt, draait u de bouten net genoeg aan om de antenne verticaal te houden bij snelheden op de snelweg. Als de antenne iets boven je hoofd raakt, draait de houder op de spiegelarm en wordt je antenne beschermd.

Als u lange antennes gebruikt en merkt dat ze bij snelheden op de snelweg te ver naar achteren buigen, kantel ze dan indien mogelijk naar voren. Bij windbelasting komen ze in een relatief verticale positie terecht.

Zonder het gebruik van eindversterkers of niet-geautoriseerde kanalen te bepleiten, moet u er rekening mee houden dat de antennes met afstembare punt een vrij grote metalen punt hebben die de bandbreedte vergroot en een aanzienlijke hoeveelheid warmte afvoert.

Het is illegaal om eindversterkers te gebruiken met CB-radio's.
Het is illegaal om de interne circuits van de radio te "tweaken" om het uitgangsvermogen te vergroten.
Het zendvermogen van een legale, FCC-gecertificeerde CB-radio is 4 watt AM.

Als één antenne voor CB/AM/FM aantrekkelijk is, gebruik dan een CB-antenne en een splitter waarmee deze kan worden aangesloten op uw AM/FM-radio.
Apparaten waarmee u uw AM/FM-antenne voor CB-gebruik kunt gebruiken, zullen u teleurstellen.

Met een budget?
Koop een goedkope radio en een goede antenne.
Afgezien van toegevoegde toeters en bellen, zijn alle CB's FCC-gereguleerd om niet meer dan 4 watt aan vermogen uit te zenden. Een goede antenne op een goedkope radio presteert bijna altijd beter dan een slechte antenne op een dure radio.
Pas op voor de draadgewonden mobiele antennes die worden genoemd in advertenties die beweren dat ze "full-wave" of "wave and a half" zijn.
In het beste geval wordt u misleid door de misleidende associatie van draadlengte met werkelijke prestatiekenmerken.
Draadlengte, voor alle doeleinden, is niet relevant. Op "zeer" enkele uitzonderingen na, moeten antennes functioneren als een 1/4 golf of 5/8 golf om bruikbaar te zijn op mobiele installaties.
Firestik II-antennes tussen 60 cm 1m5  hebben bijvoorbeeld een stralingspatroon dat lijkt op een 5/8 golfreferentieantenne.
Als de draadlengte relevant was, zou elke antenne 22,5 voet draad nodig hebben
<<<<<     


.